HTML

Ház körül

Friss topikok

Archívum

Hangya, a nem kívánt vendég

2012.06.19. 23:28 zsibvasar

Hangyairtás fortélyai

Új lakásunkban is megjelentek a hangyák. Először csak a teraszon tűnt fel 1-2 hangya. Azután valahogy a lakásba is bejutottak. Egy idő után kezdtek idegesíteni. Már 20-30 hangya korzózott a lakásban. Nagy kenyérmorzsákat cipeltek. A tiszta lakás persze jó megoldás lenne a problémára. De egy 3 és 5 éves gyerek mellett a relatív tisztaság állapotát nehéz hosszú ideig fenntartani.

Mit lehet itt tenni? Vannak permetszerek és csalétkek. A permetszerekkel a közlekedési útvonalakat lehet lezárni hosszabb időre. A csalétkekkel pedig a teljes kolóniákat ki lehet irtani. Mi a kiirtás mellett döntöttünk mivel a kolónia valahol az első emeleti teraszunkon lakik. Semmi keresnivalójuk ott.

A csalétkek kiválasztásához és használatához ismerni kell milyen hangyáink vannak. Szerencsére hangyákban otthon vagyok. Egy időben tartottam is néhány kolóniát. Elolvastam róluk egy pár könyvet. Most megosztom veletek a tudnivalókat.

A lakásokban nem olyan sokféle hangya szokott lenni. Nagyjából három csoportra lehet őket osztani.

1. Fáraóhangya (Monomorium pharaonis)

_MG_6890.jpg

Apró vörösessárga vékony hangya. 2-2,5 mm. Tömegesen jelentkezik. Általában a vízforrásoktól nem túl messze. A konyha és fürdőszoba vendége. Kolóniái népesek lehetnek. Egy kolóniában több királynővel. A Kétbütykös hangyák (Myrmicinae) alcsaládjába tartozik. Ennek megfelelően a tor és a potroh között 2 bütyök látható. Már akinek nagyítója vagy mikroszkópja van. Mert szabad szemmel ez már nemigen látszik ezeknél a hangyáknál.
Úgy rémlik ösvényeken közlekednek. Szerencsére csak egyszer éltem velük diáktársaimmal egy albérletben. Akkor egy ottfelejtett nem túl tiszta konyharuha alatt is kolóniát alakítottak néhány hét alatt a konyhaasztalon.

Irtásuk. Mindenféle stresszre így méregre is igen érzékenyen reagálnak. A kolóniát egy-egy királynő vezetésével több kisebb kolóniára bontják. Ezért a hagyományos csalétkekkel csak azt érjük el, hogy egyre több helyen fognak előfordulni. Speciális fáraóhangya csalétket kell venni, ami fogamzásgátlóként hat a királynőkre. A kolóniák utódok nélkül előbb-utóbb kipusztulnak.

2. Kerti hangyák. (Lasius fajok)

986687-882f464f5a869cd4-1.jpg

Ezek a hangyák az egybütykös hangyák (Formicinae) alcsaládjába tartoznak. Azaz a tor és a potroh között csak 1 darab pikkely szerű bütyök található. Méretük 3-5 mm. Barna vagy fekete színűek. Általában csak meghatározott ösvényeken vonulnak. Ezeket az ösvényeket az élelemforrástól visszatérő hangyák rakják le. A további élelmet találó hangya pedig megerősíti. Az egyedek rendelkeznek egy úgynevezett szociális gyomorral. Az élelemszerzésnél ezt szokták megtölteni úgy hogy szinte kipukkadnak. A potrohszelvényeik, akár szét is nyílnak. A hangyabolyban minden éhes egyed részesedik ebből a táplálékból. A természetben többnyire a levéltetvek által kiváltott édes mézharmatot szokták fogyasztani. A háztartásban a cukorra és a mézre mozdulnak rá leginkább. A lárváiknak gyűjtenek rovarokat, azaz fehérjében dús táplálénkot is. Ilyen jellegű otthoni táplálék fogyasztását nem figyeltem meg náluk.

Irtásuk. Sokféle csalétek kapható. A szemcsés és a zselé állagú is jó. A vonulási útvonalhoz kell tenni. Sajnos a vonulási útvonalról nem mindig hajlandók letérni. Ezért a gyors hatáshoz segítségre van szükségük. Saját tapasztalat, hogy óvatosan be kell tenni néhány darab hangyát a csalétkes dobozba. Rövid időre lezárni és ha már elegendő csalétket fogyasztottak kiengedni őket. Ilyenkor felépítik a már említett ösvényt a boly felé.

3. Gyepi hangya (Tetramorium caespitum)

IMG_4465-01_1.jpg

Sötétbarna, szinte fekete hangyák. A kerti hangyánál kecsesebbek 2,5-4mm hosszúak. Nem közlekednek ösvényeken. Szinte véletlenszerűen mozognak. Nincs szociális gyomruk (sokkal kisebb a potrohuk). Ellenben szinte mindenevők. A cukron kívül a zsíros olajos dolgokra és a keményítőre is rámozdulnak. Igen, a mi vendégeink is ehhez a fajhoz tartoznak. A kerti hangyáktól eltérően a morzsát is összegyűjtik.

Irtásuk. Az előző hangyánál leírt módszer nem működik. Az ösvényeket nem építik ki. Bár más módszerekkel lehet hogy az élelemhez vezetik a társukat. Édesanyám többször helyezett el csalétket, de rá sem bagóztak.Tegnap azt találtam ki, hogy a szemcsés csalétket egyszerűen szétszórtam a kanapé alatt, ahol a gyerekek nem férnek hozzá. Úgy tűnik ez nyerő stratégia.

A használt hangyaírtó. (A márkát kihomályosítottam) Apró szemcsékből áll. A gyepi hangyák el tudják cipelni.

IMG_3578_small.jpg

 

Ma reggeli kép. Minden hangya egy csali darabot visz vissza a fészekbe.

IMG_3575_small.jpg

Remélem néhány nap múlva be tudok számolni az eredményről. Egyelőre hangyáim szorgosak.

A cikkben saját képeket használtam fel. Továbbközlésükhöz előzetes engely szükséges.

A hangyákkal kapcsolatos ismereteim kiterjedtek, de elég régiek. A megjegyzéseket kiegészítéseket szívesen veszem.

Ti hogyan irtjátok a hangyákat?

 

Update: A kijuttatás módszere jó. Ellenben a szer nem volt hatásos. 1 hét múlva a hangyákból egyre több van.

6 komment

Címkék: praktika háztartás hangya hangyairtás

A bejegyzés trackback címe:

https://hazkorul.blog.hu/api/trackback/id/tr484598509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Biga néni 2012.06.24. 16:16:05

20-30 hangya miatt én a kisujjamat sem mozdítanám meg. Bár a csali ennél a létszámnál még bejöhet.

Ha mégsem válna be, ennyi hangya miatt nem javaslom a profi, vegyszeres irtást. Nekünk ez utóbbira volt szükségünk, na de az más tészta volt. Ezrével (tízezrével? f...öm se számolta) voltak és az ágyainkban (!!). Nem szívesen szántam rá magam, mert a kiszórt vegyszer nem egészséges (nagyon kicsik voltak még akkor a gyerekeim), de már egyszerűen nem tudtunk tőlük aludni, az egyéb módszerek (sütőpor, csalik, fújkálós cuccok) pedig teljesen hatástalannak bizonyultak.

rohadjmegARCgeci 2012.06.26. 08:48:34

Néhány nap alatt nem lehet kiiírtani,ez hosszabb folyamat én úgytudom.És mikor kihelyezik a csalétket,akkor nem is szabad írtani őket hogy minél többet el tudjanak hordani a fészekbe.
Nekünk ez a gyepi hangya volt(4 emelet).Ez több kolóniát alkot a lakáson belül és össze is dolgoznak.Az olajat imádják,ha hús sült benne akkor mégjobban.Én csináltam nekik olajos csapdát,egy egész bolyt kinyirtam így.Egy üvegbe tettem olajat,úgy 2 ujjnyit,majd csináltam egy felvezető járatot az üveg szájához,hogy fel tudjanak menni oda.Felmentek,beleszagoltak és persze nem birtak ellenállni a cuccank és belezuhant mindegyik.Az olajban pedig max 5 mp és végük van.

rohadjmegARCgeci 2012.06.26. 08:52:00

A domotox por is nagyxon jó,de oylan helyekre,ahol a gyerek semmiképp sem fér hozzá és a szél sem hordja össze vissza.Igaz hogy azokon a helyeken meg a hangyuszok nem járnak többnyire.A bábolna bio szakembereit ajánlom bátran,kiválók és profik a hangyaírtásban.De ők is csapdákat fognak letenni,olyat,amit behordanak a fészekbe és ott nyirja ki a hangyákat.
A hangya egy élőlénynek tekintendő amúgy.Ha egyet megölsz az olyan,mint ha kitépnél egy szörszálat a darázs fenekéből,azaz él tovább.

rohadjmegARCgeci 2012.06.26. 08:57:53

Én megkerestem a fészkeket (járólap alatt volt,a cementes fugát úgy kirágják mint a huzat,el sem akartam hinni,pedig a saját szememmel láttam ahogy hordta el a fugadarabokat).Szóval a járólap alatt voltak,csináltak egy lyukat a járólap fugáján.Fogtam az aerosolos hangyaírtót,amelyiken van egy szívószálszerű hosszabbítás és bedugtam a lyukon és benyomtam nekik az írtószert.Meg körbefújtam az aerosollal az egész lakást.5 évig irtottam őket,most mint ha eltüntek volna,csak alig alig látok egyet kettőt.Az asztalunkat maximálisan tiszteletben tartották mindig,sosem másztak fel rá,akár egész éjjel kintmaradhatott a vacsoramaradék,akkor sem.De a mosogatóban nem lehetett semmi, a tűzhelyet is megtalálták,a fürdőben a csap mellöl a csempe alól is jöttek kifelé(oda is befújtam a szívószálas írtóval,majd a fugát hermetikusan lezártam fehércemettel.

Biga néni 2012.06.27. 22:42:35

Nálunk is így kezdődött. Régi ház átalakítva, felújítva, kis lukak a járólap fugáin. Ezt hamar kijavított a Párom, de nem sokat használt. Nálunk valahol a falban lehet a boly (vagy ott a csak a kijárat van, és a boly vhol mélyen az alapban?) Mindenesetre az egyik fal tövében (amit nem fogok kibontani, mert a túloldalán a zuhanyfülke található) mindig ott a kis kupac, cement és habarcs morzsák, amit kihordanak építkezés közben. Remélem, előbb fogjuk eladni, mint sem lebontanák a házat:)

Biga néni 2012.06.27. 22:43:23

Ja, csalikkal vártunk, míg azok kint voltak, nem irtottuk őket, természetesen.
süti beállítások módosítása